Till toppen

Så kan doft av choklad öka bokförsäljning

Höst och vinter – hög tid för bokmys

Omställningen till vintertid är nu här. Det innebär också omställningen till mysiga innekvällar med en god bok i soffan. Tillsammans med en rad höst-och vintersläpp av böcker och bokrean runt hörnet är det minst sagt dags att byta sina ljudbokspromenader mot bokläsning vid brasan. Så hur kan bokhandlare göra för att nyttja tiden då det kanske är som allra mysigast att ha en bladvändare i högsta hugg? Jo, genom att doftsätta sin butik, men inte med vilken doft som helst, nej doften av choklad.

Varför just denna doft kan man då fråga sig. Forskare på ett universitet i Belgien utförde en studie där man kunde se att doften av choklad i bokhandeln kunde få kunder att spendera längre tid bland hyllorna. Studien gjordes under 10 dagar på en lokal bokhandel – under hälften av dess öppettider doften butiken choklad. Forskare analyserade beteendet hos var femte person som gick in i butiken, totalt 201, personer – och såg att det var dubbelt så troligt att kunden kollade på mer än en bok om butiken doftade choklad.

Och det man huvudsakligen tog med sig från studien? Jo, att bokförsäljningen ökade i allmänhet och försäljningen av romantik och feelgood i synnerhet. Den typen av genre ökade i försäljning med så mycket som 40 procent. Något som visar styrkan av tematik,  alltså det tydliga band som exempelvis finns mellan choklad och romantik.

Försäljningen av böcker i butik har stagnerat under de senaste åren, mycket tack vare ehandel och ljudböcker. Men genom att ge upplevelsen av att handla i butik ytterligare element, utöver god service och en härlig atmosfär, i form av doft kan därav ge bokhandlare en välbehövlig knuff.

Det är inte den enda platsen en doft av choklad kan vara effektiv, vill du veta mer om vad en sådan doft kan göra och hur du kan använda den i din verksamhet? Kontakta oss på Aroma Marketing Sverige!

Maila oss
Maila oss
Ringa oss
Maila oss
Maila oss
Ringa oss