Varför börjar fler och fler företag med doftmarknadsföring?

27 mar, 2014

Fler och fler företag börjar inse hur viktigt det blir med att skapa minnesvärda upplevelser för sina kunder, och ju fler sinnen man aktiverar, desto större är chansen. Luktsinnet är människans starkaste, men ändå det minst utnyttjade i marknadsföringssammanhang. Genom att aktivera flera sinnen skapar man en starkare och mer långvarig, känslomässig relation med sina kunder.

Studier visar att det är ca: 100 gånger större chans att en människa kommer ihåg en produkt ifall personen får dofta på produkten jämfört med ifall personen ser, hör eller rör något. En känd studie som gjordes av NIKE visade att köplusten hos försökspersonerna ökade med 84 % och hela 10- 20 % var villiga att betala mer per köp. Studier visar även att dofter har en inverkan på människans tidsuppfattning. Vi spenderar omedvetet längre tid i doftsatta miljöer.

Med rötter från Tyskland och nätverk över hela 46 länder världen över är vi en av världens största leverantörer av doftdesigntjänster. Vi hjälper flera världsledande butikskedjor med att skapa en shoppingupplevelse utöver det vanliga. Vi jobbar tillsammans med världsledande varumärken inom segmentet Scent Marketing, varumärken som ReimaAirConcept® och Reimarom®.

Hur doftar ditt företag? – Aroma Marketing Sverige™