Till toppen

Doftmarknadsförings påverkan på varumärket

Fyra anledningar till att man som varumärke bör använda sig av doftmarknadsföring

 

Varje dag möter genomsnittskunden över 3000 reklambudskap. Att som varumärke gå ur den striden vinnande är nästan omöjligt. Detta är samtidigt som en av de mest köpstarka generationerna – millennials – hellre spenderar pengar på upplevelser än på produkter  vilket gör det ännu lite svårare att vinna över konsumenterna. För att sticka ut från massorna kan man då använda sig av ett av de tyngsta artilleri som finns inom marknadsföring – doft.

 

  1. En trevlig doft kan göra att kunder minns ert varumärke lättare och bättre

För okända märken kan doft innebära “make it or break it”. År 2000 utfördes en studie där man tittade på hur lång uppmärksamhet kända och okända märken fick i butiker. Välkända märken fick 3,29 sekunders uppmärksamhet medan okända märken fick 3,08 sekunder. Om ett okänd märke befann sig i en doftsatt miljö var det fem gånger så sannolikt att kunden kom ihåg dem. Det är en ökning som man som okänt märke inte kan ignorera.

 

  1. Strategisk doft- och musiksättning kan öka impulsköp

Impulsköp är något av det bästa för detaljhandeln och det som man som fysisk butik har som fördel gentemot onlinebutiker. År 2001 visade en studie att en kombination av trevlig doft och musik i en butiksmiljö kan göra att konsumenterna ser miljön som mer trevlig, visar på större impulsköpsbeteenden och upplever ökad tillfredsställelse.

 

  1. En doftsatt miljö kan öka det uppfattade värdet av produkter

Det känns ofta roligare att köpa något när det visar sig vara billigare än man trott. Med rätt doftsättning kan man få konsumenterna att uppleva produkterna som tio till femton procent dyrare än vad de egentligen är. Resultatet blir en glatt överraskad konsument som ser ett billigare pris än vad hen trodde.

 

  1. Doft kan öka trafiken till butiken
    Kombinerar man reklammetoderna ljud och/eller bild med doft kan man locka fler konsumenter, som dessutom handlar mer. År 2012 utförde Dunkin’ Donuts en stor kampanj i Sydkorea, där de kombinerade användandet av radioreklam med jinglar och doft. Man använde sig av denna metod på bussar och när Dunkin’s jingel spelades släppte de också ut en doft av kaffe. Meddelandet nådde så många som 350 000 personer och trafiken till butiken ökade med 16 procent och försäljningen ökade med 29 procent.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det generellt sett inte finns något negativt med doft i marknadsföring – om man har i åtanke att olika sorters doft uppmanar till olika saker och ger olika känslor. Så välj med försiktighet – eftersom man som klädbutik helst inte vill locka iväg människor till cafét bredvid.

Maila oss
Ringa oss
Ringa oss
Maila oss
Ringa oss
Ringa oss