Till toppen

Studier

Vilka använder dofter?

Flera av världens största företag använder framgångsrikt dofter som en marknadsföringskanal. Vissa tydligare än andra.

Få av alla som har gått in på en Hollister eller Abercrombie & Fitch butik har missat att det doftar. Däremot är det inte så många som vet att doftmarknadsföring är en väldigt viktig kanal för företag som Apple inc och Rolls Royce.

Doftsätter sedan 1990

Rolls Royce kunder, som kan spendera flera miljoner på en bil, började tappa intresset för varumärket på 90-talet. Kunderna ansåg att de nyare modellerna saknade den lyxkänsla som de tidigare modellerna gav. Företaget hade inte gjort några större förändringar i de nyare modellerna förutom att uppgradera tekniken och säkerheten och man ansåg att de nyare modellerna borde vara bättre. Företaget bestämde sig för att spendera flera miljoner på marknadsundersökningar och kom till slut fram till att den stora skillnaden var doften. Företaget började efter detta analysera Silver Cloud modellen från 1965 för att återskapa den doften, som man sedan använde i alla nya modeller.

Finns i varje bransch

Ifall man tittar på världskartan så ser man att doftmarknadsföring används världen över väldigt framgångsrikt i nästan varje bransch. Visste du att Mariott hotels sprider en behaglig doft i lobbyn för att få fler stamkunder? Singapore Airlines tillsatte en doft för att få en mer emotionell kontakt med sina kunder och kunna erbjuda semesterkänsla redan på flyget.

Nästan alla Casinon i Las Vegas doftsätts med unika varumärkesdofter för att bygga upp den exklusiva känslan för deras gäster. Disney worlds parker doftsätter ytor för att toppa upplevelsen hos alla gäster och styra till fler spontana inköp av souvenirer.

samsungs – Sonys konceptbutiker världen över använder sig av fräscha sommardofter i sina butiker.

Även världens största tillverkare av bilar nämligen GM  började impregnera läderdoft i sina Cadillacbilar år 2003.

Forskare instämmer

Flera forskare inom området, bland annat varumärkesgurun Martin Lindström, anser att doften är en viktig faktor till många företags framgångar.

“Det är en enorm trend” berättar doktor i psykologi Eric Spangenberg från Washington State University. “Teknologin har utvecklat sig så att alla har möjlighet att jobba med denna typ av marknadsföring”

Svenska forskaren Bertil Hultén, docent vid Linneuniversitet i Kalmar och författare till boken “Sinnesmarknadsföring” säger: Sinnesmarknadsföring på det individuella planet ökar det personliga värdet på de varumärken som köps och konsumeras.