Till toppen

Doft för butik

Doftmarknadsföring för butiker

Hur doftar det i din butik och varför ska det dofta i en butik överhuvudtaget? Fysiska butiker står under ständig press utav internethandlare som tar mer och mer kunder genom att pressa priserna.  Vad ska man göra för att konkurrera och locka konsumenterna tillbaka till varuhusen igen?

Idag räcker det inte med bra priser och trevlig personal. För att vinna tillbaka marknadsandelarna från webshopparna behöver butikerna skapa den ultimata shoppingupplevelse för kunderna som besöker den fysiska butiken och använda sig av dess fördelar.

När man pratar doftmarknadsföring i en butiksmiljö så måste man fånga konsumenten på en omedveten nivå. Man kan få kunderna att uppleva resultatet av en produkt genom doftsättning. T.ex. så kan det dofta kaffe på kaffeavdelningen vilket får kunderna att bli sugna på en kopp kaffe.

Elektronikbutiker

Med hjälp av dofter kan man återskapa en trevlig hemkänsla med en doft av nybakat, sprida kaffedoft för att öka suget efter nybryggt kaffe hemma, eller varför inte påminna om det senaste biobesöket med hjälp av en popcorndoft vid TV försäljningen.

Modebutiker

Gäller det att erbjuda den unika upplevelsen av exklusivitet och personlig känsla. Kanske skapa en trevligare stämning kring omklädningsrummen för att få kunden känna sig nöjd och bekväm i dem nya plagg som provas.

Dem absolut vanligaste doftsättningarna av klädbutiker innebär att man doftsätter entrén till butiken med en svag och trevlig varumärkesdoft som kännetecknar butikens exklusivitet och samspelar med sortimentet.

Livsmedelsbutiker

Har enorma möjligheter att skapa multisensoriska upplevelse för kunderna med hjälp av sinnesmarknadsföring – eftersom man faktiskt även kan smaka på själva varan.

Många livsmedelsbutiker förstår nyttan av att sprida doften av nybakade bullar i entrén. Doften av nybakat bröd skapar hunger och när kunden är hungrig handlar personen helt enkelt fler produkter. Som en bonus så får man faktiskt en trevlig hemkänsla av nybakat bröd i hela butiken.

Det som är viktigt att tänka på är att doften alltid måste stämma överens med butikens varor då effekten blir starkare när doften leder till en tydlig vara.

Kom ihåg att med hjälp av rätt doft och rätt strategi lyfter man Kundupplevelsen, Intresset och Försäljningen.