Till toppen

Vad är Doftmarknadsföring

Doftmarknadsföring

Är en marknadsföringskanal som är baserad på användning av olika dofter för att stimulera försäljningen, differentiera sig från konkurrenterna på marknaden och skapa en positiv upplevelse för kunden.

Dofter har en direkt påverkan på hjärnan och dess libiskasystem som ansvarar för upplevelser och känslor. Doft och smak är hjärnans två kemiska sinnen. Dem andra sinnena omvandlas till signaler som processas i olika delar av hjärnan och sedan kopplas samman igen i hjärnbarken för att tolkas som olika upplevelser och känslor.

Exempel: Tester som har gjorts på ögat. Människor ser bara en liten procent av allt dem tittar på. Hjärnan väljer bort det mesta innan den väljer vad exakt vi ska titta på och fokuserar på det.

 

Hur fungerar doftmarknadsföring?

Luktsinnet har utvecklats för att hjälpa oss avgöra om det vi äter, inandas eller närmar oss är bra eller dåligt, om det är farligt eller trygg.

Rätt doft kan omedvetet uppmana konsumenterna till att spendera mer tid i olika miljöer, eller så kan det vara ett effektivt sätt för att bjuda in kunderna till er butik. Doftsättning av inomhusmiljöer kan styra besökarna till spontana köp eller uppmana till att känna en specifik känsla. Vi på Aroma Marketing Sverige™ hjälper till med att kombinera rätt doft med rätt strategi vilket resulterar i nöjdare kunder och en ökad upplevelse.

 

Varför doftmarknadsföring?

Med hjälp av dofter kan dem positiva faktorerna som lycka, sensualitet, avkoppling och stimulans förstärkas.

Dofter associeras med känslor och upplevelser snarare än till själva objektet. Det är en närma-fjärma-funktion som direkt talar om hur vi bör förhålla oss till vår omgivning.

Spridning av en exklusiv doft i lokalen kan förstärka varumärket och skapa den perfekta atmosfären för kunder, anställda och gäster samt differentiera företaget från övriga konkurrenter. Det är bevisat att du inte kan sålla bort doft på samma sätt som ljud och bild.

 

Världsbeprövat koncept

Doftmarknadsföring används i världen av många framgångsrika företag som vill knyta fast sitt varumärke till en speciell doft, eller bara förstärka upplevelsen av produkterna. Man kan bli förvånad över att företag som Apple, Rolls Royce, Hilton, Mcdonalds och många fler använder sig av doftmarknadsföring på ett lyckat sätt.

Dessutom finns det många bevisande studier, studier gjorda på de främsta universiteten i världen och dessa tyder på att vi påverkas enormt av dofter och aromater.

Vill du veta mer om studier som har gjorts om doftmarknadsföring och dofternas påverkan? Läs här.