Till toppen

Hur fungerar doftdesign?

Doftdesign

Doftdesign är en kanal som används för att förbättra kundupplevelsen i offentliga miljöer genom doft. All marknadsföring sker genom våra 5 klassiska sinnen. Det kan vara något som kunden ser, hör, smakar, doftar eller känner på. För att skapa den ultimata sinnesupplevelsen behöver vi kommunicera på rätt sätt med våra kunder och för att lyckas med detta behöver alla sinnen vara sammankopplade på rätt sätt. Att skapa positiva upplevelser för våra kunder är viktigt för att kunna behålla en långvarig och positiv relation.

I tider då marknader mättar och jakten efter kunder blir hårdare behöver företag erbjuda något extra för att inte smälta in i mängden.

Doftmarknadsföring handlar om precision. Att hitta rätt doft som samspelar med de övriga sinnena samt en nivå som skapar behag och välmående.

Användningsområden

Doftmarknadsföring kan användas i de flesta branscher. Bara fantasin kan sätta gränser för vilka miljöer vi vill skapa för våra kunder. Doftmarknadsföring förverkligas genom strategiskt placerade doftmaskiner ute i miljön.

Trots att vi har 5 sinnen, och luktsinnet är ett av dem absolut starkaste, så utgörs nästan all marknadsföring mot endast synen och hörseln. Det är inte alla som har tänkt på vilka upplevelser de skapar i butiken för kunderna. Vad är det som får kunden att stanna längre, köpa mer eller komma tillbaka oftare? Är det verkligen endast priset och produkterna? Vad känner kunder när dem kliver in till butiken eller köpcentrumet? Och framförallt vad vill dem känna? Det är några få frågor som vi tar upp innan vi ser till att luktsinnet används som en stark kommunikationskanal för besökare och kunder.

Effekten

Varumärkesidentitet är mer avgörande i dag än någonsin tidigare eftersom fler och fler företag och produkter konkurrerar om konsumenternas uppmärksamhet.

Vårt luktsinne är det starkaste sinnet för att skapa minnen och dofter är den mest kraftfulla kanalen för att skapa emotionella och minnesvärda upplevelser för kunderna.

När en människa andas in luft sätts ca 350 olika luktmottagare och luktreceptorer igång som känner av de doftämnen som kommer in genom näsan. Receptorerna sparkar igång en process som leder till att vi känner en doft. Via en särskild nervbana – luktnerven, som består av miljontals enskilda nerver, transporteras doftsignalen till känslornas centrum i hjärnan (amygdala) och där lagrar vi nya minnen (hippocampus). Doften kan sedan framkalla en känsla eller ett minne hos oss.

Så om du vill knyta fast din produkt eller ditt företag till en upplevelse som dina kunder minns, gör det med hjälp av doft.

Våra sinnen spelar en viktig och komplex roll när vi formar våra tankar, intryck och beteenden. Genom att använda alla sinnen stärks kommunikationen med konsumenterna, kopplingen till varumärket blir starkare och butikernas köpsignaler blir tydligare.